Skoleindskrivning 2024/2025

Indskrivningen til 0. klasse og skolefritidsordning foregår samtidigt på alle kommunens skoler i uge 45, 46 og 47.

Den digitale indskrivning til 0. klasse og skolefritidsordning foregår via Rødovre Kommunes hjemmeside i perioden mandag den 6. november til søndag den 26. november (ugerne 45, 46 og 47). Den digitale indskrivning forudsætter, at man har MitID. I skal også benytte den digitale skoleindskrivning til at give besked, hvis jeres barn skal starte på privatskole eller anden folkeskole uden for Rødovre.

I kan læse mere om indskrivningen på Rødovre Kommunes hjemmeside og i den medsendte folder ’Velkommen i skole 2024’, hvor I bl.a. finder vejledning til indskrivningsmodulet.

Tinderhøj Skole afholder informationsmøde
Tirsdag d. 14, november kl. 17.00 – 18.30

I marts 2024 vil der være velkomstlørdag for nye skolestartere. Mere info om dette kommer senere og program sendes via e-boks til indmeldte forældre og børn på Tinderhøj skole.

Indskrivningen til skoleåret 2024/20245 omfatter:

• børn født i 2018, der skal begynde i 0. klasse.
  • børn født i 2017, der i indeværende skoleår har fået udsættelse af undervisningspligten,

Valg af skole

• Info og svar om proceduren til skoleindskrivningen 2024
    I Rødovre Kommune er der fra denne indskrivning til børnehaveklasse indført et fælles skoledistrikt. Ved indskrivning til børnehaveklasse er der mulighed for at ønske op til tre skoler i prioriteret rækkefølge. Den efterfølgende fordeling af elever vil tage udgangspunkt i forældrenes ønsker, samt de fire fordelingskriterier, som tages i brug, hvis der er flere ansøgere til en skole, end der er ledige pladser.
  • Hvorfor har vi etableret et fælles skoledistrikt?
    •    For at skabe mere stabilitet og øget tilfredshed for forældre og børn - og med søskendegaranti at sikre søskendeoptag på samme skole som ældre søskende.
    •    I disse år er der stor befolkningstilvækst, som er meget ujævnt fordelt i Rødovre Kommune, hvilket betyder at uden et fælles skoledistrikt, vil det være nødvendigt, at ændre skoledistrikterne jævnligt de kommende år. En mere jævn fordeling af elever vil samtidig betyde en bedre kapacitetsudnyttelse, som vil have stor betydning for skolernes økonomi.
    •    Når elevfordelingen kan styres på en ny måde, forventes det i sidste ende, at bidrage til højere undervisningskvalitet. Det skyldes, at klassedelinger ved tilflytninger i højere grad kan undgås samtidig med, at klasseloftet på max 24 elever opretholdes. Det forventes, at give ro i klasserne til både det faglige og sociale arbejde, som kan planlægges bedre.
    •    Et fælles skoledistrikt giver mulighed for at bevare og understøtte det lokale arbejde i skolebestyrelserne, hvor alle skoler fortsat er selvstændige enheder med særskilt skoleledelse og skolebestyrelse.

Hvad er de fire fordelingskriterier?
1.    Kommunens egne borgere går forud for borgere fra andre kommuner
2.    Søskende til elever på skolen har ved indskrivning til 0. klasse ret til optagelse på den samme skole. Søskendegarantien omfatter børn med bopæl i Rødovre Kommune.
3.    Alle børn er sikret plads på en skole inden for 2 km.
4.    Det tilstræbes, at den samlede skolevej er kortest mulig.

Hvordan sikres det frie skolevalg ved et fælles skoledistrikt?
Hvis den ønskede skole har plads, skal skolen tilbyde pladsen – præcis som ved selvstændige distrikter. Ved indskrivning til børnehaveklasse fordeles alle børn ud fra de fire fordelingskriterier.

Tidlig skolestart

Hvis børnehaven og forældre sammen vurderer, at barnet er modent og kan følge en skoleundervisning, kan der gives dispensation til, at barnet kan begynde i skole tidligere end normalt. Barnet kan tidligst begynde i skole i det kalenderår, hvor han/hun fylder fem år inden 1. oktober.

Flere informationer på Rødovre Kommunes hjemmeside: