Om Den Grønne Profil

I efteråret 2016 besluttede kommunalbestyrelsen, at Tinderhøj Skole skulle være Grøn Skole.

Forud for den kommunalpolitiske beslutning var idéen om en natur-orienteret skole opstået ved en gruppe lærere, der fik godkendt den nye profil i resten af personalegruppen og ledelsen. Til at facilitere og konsolidere tildelte kommunalbestyrelsen en fast fuldtidsstilling, Grøn koordinator, til skolen.

I et samarbejde med skolens personale fra alle afdelinger og faggrupper udvikler Tinderhøj Skole sig som Grøn Skole. Hovedemnerne er natur og bæredygtighed, hvorunder der arbejdes med miljø, klima, kredsløb og medborgerskab.

Alle fag inddrages i Grøn Skole. Der vægtes udvikling af tværfaglige forløb, udeskole og projektarbejde.

Det Grønne Udvalg

Den pædagogiske og didaktiske udvikling på skolen varetages af Det Grønne Udvalg. Udvalget har repræsentanter af lærere fra indskoling, mellemtrin og udskoling, fra naturfagene og kulturfagene, pædagoger fra indskolingen og mellemtrin, ledelse og den grønne koordinator. Udvalget udstikker linjen for, hvad Grøn Skole er, hvordan det i praksis arbejdes ind i fagene og i SFOen og hvordan det implementeres med skolens organisering og administration. Udvalget er et udviklingsorgan, der er brobygger mellem medarbejdere og ledelse og et informationsorgan, der kan vidensdele om skolens udvikling med kollegaerne.

Udvalget adskiller sig fra Det Grønne Råd, ved kun at have personale som medlemmer, udvikle det overordnede pædagogiske og didaktiske arbejde og dermed skolens identitet.

Det Grønne Råd

Tinderhøj Skole har, som den første skole i Rødovre Kommune, fået det grønne flag i skoleåret 2016/17. Det har vi bl.a. fået, fordi vi har oprettet et Grønt Råd med elever, lærere, ledelse og Teknisk Service.

Tinderhøj Skole har, i Det Grønne Råd, et officielt forum for elever, forældre, undervisere, ledelse samt til udvalgte møder teknisk forvaltning og rengøringen til udvikling af Grøn Skole.

Det Grønne Råd arbejder med praktiske miljø- og klimaprojekter på Tinderhøj Skole. Rådets medlemmer kommunikerer om grønne tiltag til de andre på skolen og udenfor skolen, og så beslutter rådets medlemmer, hvordan skolen arbejder med Grønt flag, Grøn skole.

For eksempel står Det Grønne Råd bag kampagnen ”Ren Tinderhøj”, en affaldskampagne på skolens område, som vi gennemfører hvert år.