Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolepsykolog

Psykologer

På Tinderhøj skole er der tilknyttet psykolog Johanne Bennett fra PPR.

Pædagogisk Psykologisk
Rådgivning (PPR)
Tlf.: 30 76 77 13

 

Opgave

Psykologernes opgave er at understøtte skolen i relation til børn og unges Læring, Trivsel og Udvikling.

Psykologen understøtter teams med rådgivning og vejledning omkring læringsstrategier, klasse trivsel eller støtte til enkelt elever.

 

Arbejdsfelt

Henvendelse til PPR-psykologen går gennem skolens ledelse. Oplever en pædagog, lærer eller team at en klasse eller et barn eller en ung har svært ved at indgå i læringsfællesskaber eller sociale relationer i skole/SFO, kontaktes skolens PIT (pædagogiske indsats team), for sparring, her er også psykologen deltagende.

Oplever forældre at deres barn mistrives i skolen, kan skoleledelsen ligeledes kontaktes, med ønske om et møde for, at undersøge hvordan barnet støttes bedst.

 

Faglig tilgang

Psykologens arbejde har to overordnede felter.

  1. Konsultativ indsats i forhold til, at kvalificere pædagoger og læreres praksis med henblik på, at barnet og den unge kan forblive en del af (lærings)fællesskabet i skolen. Dette foregår ved rådgivende samtaler, samt sparring eller supervision.
  2. Undersøgende og udredende af de udfordringer barnet har og vurdering af barnets behov for særlige indsatser i klassen.
  3. Visitation, i det omfang barnets trivsel, læring og udvikling ikke bedres over tid, vil en vurdering af omfanget af barnets vanskeligheder, en beskrivelse af barnets yderligere behov og en visitation til et mere passende skoletilbud, være en mulighed.
  4. Re-visitationer, børn som er visiteret til et særligt skoletilbud, evalueres en gang om året, for at vurdere om barnet vil profitere af endnu et skole år i dette regi. Her sættes mål for barnets læring, trivsel og udvikling.
  5. Henvisninger, har barnet specifikke udfordringer i skolen, som har karakter af opmærksomhedsforstyrrelse eller udviklingsforstyrrelse, kan barnet henvises til udredning i børnepsykiatrien. Dette forudsætter, beskrivelser og evaluering af hvordan der er arbejdet med at afhjælpe vanskelighederne i skolen, samt en kognitiv udredning i PPR.

 

Samarbejdspartnere

Psykologen samarbejder teams, forældre ledelse og med eventuelle støttepersoner. Øvrige samarbejdspartnere såsom tale-hørekonsulenter, ergoterapeuter, fysioterapeuter, udviklingskonsulenter og Rødovre Kommunes Børne- og Familieafdeling, deltager efter behov.

Der er altid fokus på at inddrage børnene/de unge i den konkrete opgaveløsning.