Psykolog
På Tinderhøj skole er der tilknyttet psykolog Johanne Bennett fra PPR.
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)
Opgave
Psykologernes opgave er at understøtte skolen i relation til børn og unges Læring, Trivsel og Udvikling.
Psykologen understøtter teams med rådgivning og vejledning omkring læringsstrategier, klassetrivsel eller vejledning til at støtte enkelt elever i klasserummet.
Kontakt
Henvendelse til PPR-psykologen går gennem skolens ledelse.
Oplever en pædagog, lærer eller team at et barn eller en ung har svært ved at indgå i læringsfællesskabet i skole/SFO, kan de efter sparring med skolens PIT (pædagogiske indsats team), tage kontakt til skoleledelsen med ønske om, at situationen drøftes på et møde med deltagelse af forældre, team, ledelse samt skolens eksterne samarbejdspartnere, herunder PPR.
Oplever forældre at deres barn mistrives i skolen, kan skoleledelsen ligeledes kontaktes, med ønske om et møde med deltagelse af ovennævnte.
Indsats
Psykologens arbejde kan have fokus på flere forskellige indsatser
Vejledende indsats i forhold til, at kvalificere pædagoger og læreres praksis med henblik på, at barnet og den unge kan blive bedre forankret i (lærings)fællesskabet i skolen. Dette foregår ved rådgivende samtaler, sparring eller supervision.
Rådgivende indsats i forhold til brug af særlige specialpædagogiske strategier i klasserummet, afprøvning af særlige metoder eller andre tiltag.
Vurdering
Opleves en længerevarende bekymring for barnets generelle indlæring, trivsel eller udvikling i skolen, som ikke afhjælpes af en specialpædagogisk indsats eller fokus på særlige læringsstrategier, kan det besluttes at teamet skriver en indstilling til PPR med ønske om at vanskelighedernes omfang og form afdækkes yderligere.
Herefter vil psykologen som oftest besøge barnets klasse, invitere barnet til samtale eller afklare vanskelighederne på baggrund af testning.
På baggrund af denne undersøgelse skrives en Pædagogisk Psykologisk Vurdering, PPV.
En PPV skal indeholde en vurdering af hvad barnet har behov for i skolen, for at komme i trivsel.
Visitation
På baggrund af en PPV kan skoleledelsen vurdere at barnets trivsel, læring og udvikling vil øges ved at barnet tilbydes en skoleramme, som bedre kan matche barnets behov. Sagen sendes så til kommunens visitationsudvalg, som vurderer og afgør sagen.
Re-visitationer, børn som er visiteret til et særligt skoletilbud, evalueres en gang om året, for at vurdere om barnet vil profitere af endnu et skoleår i dette regi. Her sættes mål for barnets læring, trivsel og udvikling.
Udredning
Der vil være situationer hvor PPV’en peger på at barnet har specifikke udfordringer i skolen, som vurderes at være i overensstemmelse med diagnosekriterierne for en opmærksomhedsforstyrrelse eller en udviklingsforstyrrelse.
Hermed vil det være en mulighed at der på baggrund af PPV’en sendes en henvisning til Børne og ungdomspsykiatrien (BUC).
BUC forudsætter en beskrivelse og evaluering af hvordan der er arbejdet med at afhjælpe vanskelighederne i skolen. Samt en uddybende beskrivelse fra hjemmet om hvordan der er arbejdet med at regulere vanskelighederne hjemme.
Samarbejdspartnere
Psykologen samarbejder med teams, ledelse og med eventuelle støttepersoner og Børne- og Familieafdeling (BØFA). Øvrige samarbejdspartnere kan være tale-hørekonsulenter, ergoterapeuter, fysioterapeuter, udviklingskonsulenter, familiehuset og sundhedsplejen.
Der er altid fokus på at inddrage børnene/de unge i den konkrete opgaveløsning.
Opdateret 7.11.2024