Grønt flag, grøn skole

Grønt flag, Grøn skole

I skoleåret 2016/17 fik Rødovre Kommune ved Tinderhøj Skole sit første grønne flag.

Grønt Flag, Grøn Skole er en didaktisk tilgang til skolens miljøarbejde, hvor retningslinjerne er udstukket af Friluftsrådet.

På Tinderhøj Skole arbejder hele skolen med tematiske, grønne rammer inspireret af  Grønt flag-temaerne. Vi har Det Grønne Råd, der styrker elevernes medindflydelse på skolens miljøarbejde og danner os alle sammen til mere samarbejde og fællesskab på tværs af alder og udgangspunkt, som elev, underviser eller leder.

For skoleåret 2022/2023 har Tinderhøj Skole for sjette år i træk modtaget det Grønne flag. Friluftsrådet skriver bl.a. nedenstående i deres tildeling af årets flag:

Friluftsrådet har hermed den glæde at kunne tildele jer Det Grønne Flag for jeres arbejde med Grøn Skole-programmet i skoleåret 2022/2023. I har arbejdet flot med temaerne affald, kli-maforandringer, bæredygtigt forbrug, skolehaver og skolens grønne områder. I har på skolen desuden en grøn vision, som tager udgangspunkt i jeres motto: ”Leg, lev, lær”, og som om-handler at forbinde udeskole og fællesskaber gennem projektarbejde.
I har arbejdet med alt dette ved at have gennemført undervisning, tiltag og arrangementer, som ligger i forlængelse heraf, hvilket medvirker til tildelingen af Det Grønne Flag.
I undervisningen har I gennemført forløb om bl.a. affald og genbrug, plastik, klimaforandrin-ger, energi, krop og sundhed, som har budt på besøg ud af huset og kreative produkter.
I har bl.a. været på besøg på Vestforbrændingen for at lære om affaldssortering og på Brøndby Strand for at samle affald. Desuden har eleverne bygget modeller af vindmøller for at beregne, hvor stor en vinge den skal have for at kunne generere så meget energi som muligt. Femte klasse var så heldige at få lov til at fremvise deres modeller til Verdenstimen på Københavns Rådhus hvor H.K.H. Kronprinsesse Mary var til stede. Derudover har en del af undervisningen også ført til afholdelsen af ”Grøn Festival”, hvor I havde inviteret elevernes familier til bl.a. salg af genbrugstøj
En stor del af undervisningen har været tilrettelagt som udeskole eller projektarbejde for at styrke elevernes evne til at arbejde sammen og at arbejde problembaseret.
Derudover har I gennemført en række bæredygtige tiltag på jeres skole, idet I bl.a. har arrangeret fælles affaldsindsamlinger for skolens elever. En stor del af indsatsen med at sortere affald i det daglige har været båret af ”skraldeheltene” fra 3. klasse, som har hjulpet de andre elever på skolen med, hvor man sorterer affald, og hvordan det skal sorteres.
I har også slået et slag for at forbedre biodiversiteten på og omkring skolen, bl.a. ved at etablere en lommeskov og ved at udvide jeres skolehave. I har her introduceret nye og flere plan-tearter, som forhåbentligt kan være med til at tiltrække endnu flere insekter, fugle og andre dyr. Dette er også godt hjulpet på vej af, at I har etableret kvashegn, som kan danne hjemsted for adskillige arter af biller.
Teknisk forvaltning i Rødovre Kommune har været en central samarbejdspartner for jer i denne forbindelse, og det videre samarbejde med dem har I vurderet som vigtigt for at udvikle jeres udeområder yderligere.