Maj børn

Kære forældre

Jeres barn skal nu starte i Tinderhøj SFO. Vi byder jer velkommen og håber, at vi må få et godt samarbejde.

I starten, hvor jeres barn stille og roligt skal vænne sig til skiftet fra børnehave til SFO og skole, mener vi at det gavner jeres barn bedst, med nogle korte dage den første tid, hvis det er muligt.

Vi håber selvfølgelig, at I vil deltage ved møder og arrangementer m.m., idet et godt samarbejde og en god kontakt er vigtig for jeres os  og jeres barn. I er altid velkommen i SFO’en, hvis I vil se, hvad her sker, eller har lyst til at tale lidt med os.

Lige om lidt starter dit barn hos os og tillykke med det - vi ser frem til at modtage dit barn og til samarbejdet med jer forældre😊
Vi er i fuld gang med at få skabt fire gode grupper og skal snart i gang med omrokering og klargøring af grupperummene.
Lige inden opstart, vil I modtage besked om hvilken gruppe jeres barn skal starte i via E-boks.

Program for først SFO dag:

Torsdag d.2.maj 2024

Kl.10:00:
Velkomst i husene og forplejning kaffe/te/saft

Kl.10:10:

• Børnene trækker ind i deres respektive grupperum
    (Se efter skiltevisning på dørene, hvilken gruppe dit barn tilhører).
  • Børnene går i grupperummet med deres SFO voksne.
    Forældre er velkomne til at sidde i fællesrummet imens børnene er i gruppen, eller gå en tur frem til sluttidspunktet kl.11:30, hvor børnene hentes igen.

Kl.10:10-11:30:
Børn og SFO-voksne er sammen i grupperummet. Der tages et billede til garderoben og vi skal lære hinanden at kende og lave en lille opstartsopgave.

Kl.11.30:
Tak for i dag

I det følgende kan I få et indblik i, hvad vores SFO er, og hvad der sker her.

Venlig hilsen

Personalet i SFO1.

SFO'ens lokalisering

Tinderhøj SFO består af SFO1 og SFO2, som udgøres af Piratskibet, Skattekisten og Tømmerflåden.

SFO1 er her hvor 1. maj børnene starter og hvor de børn der går i 0-2 klasse, som hører til. SFO1 er fordelt på de to huse, Skattekisten og Piratskibet.

I Piratskibet og Skattekisten er funktionsopdelt, således at værksteder, andre kreative og pædagogiske aktiviteter er fordelt på de to huse. Værkstederne vil være åbne for alle børn i SFO1 - og lejlighedsvis også  SFO2.

SFO2 hører  til den del af skolens område der hedder H-fløjen og kaldes Tømmerflåden, som er for de børn, der går i 3. - 6. klasse. Den har selvstændige lokaler lige overfor Skattekisten.

Indmeldelse og Udmeldelse

Indmeldelse sker gennem pladsanvisningen i Rødover Kommune og ved opstart i forbindelse med 1. maj børn, sker det automatisk i forbindelse med skolestart på den skole man er tildelt. Udmeldelse skal ske med en måneds varsel, den 15. eller sidste dag i måneden. Udmeldelse kan kun ske på kommunens hjemmeside.

Betaling

Indtil sommerferien betales børnehavetakst. (maj-juni)

Det er gratis at gå i SFO i juli måned, for resten af året betales SFO1 takst, som opkræves en gang om måneden.

Fra 4. klasse betales der SFO2 takst hvor der samtidig vil være betaling for aktiviteter m.m.

Alle takster findes på Kommunens hjemmeside.

Den allerførste dag hos maj børnene

Kl. 9.00 starter dagens program, hvor alle børn kommer sammen med deres forældre. Efter en kop kaffe eller saft og en bid brød, er der et særligt program for børnene, så alle lærer hinanden at kende. Programmet sendes ud lige inden opstart.

Imens vil der være lejlighed for forældrene til også at tale sammen - I skal jo følges ad som forældre de næste ti år!

Det samlede program forventes at vare ca. 1½ time og dagen slutter. Som sagt anbefaler vi en kort dag for jeres barn, men har i brug for pasning denne dag udover dagens program, må i meget gerne orientere os i god tid.

Formål og indhold for maj børnene

1. maj børnenes forløb på Tinderhøj SFO er et tredje pædagogisk tilbud, som hverken er børnehave eller skole.

Det pædagogiske indhold tager afsæt i de pædagogiske læreplaner som kendes fra dagtilbud.

Formålet er at bygger bro fra børnehaven til skolen og arbejde med at børnenes tilvænning til skolens undervisningsmiljø, så de bliver fortrolige med SFO starten og introduceres til børnehaveklassens læringsmiljøer. Ud over det overordnede pædagogiske afsæt, arbejdes der med at få skabt en kendt dagstruktur, hvor børnenes relationer indbyrdes og til voksne bliver styrket så man bliver fortrolige med hinanden, de voksne og SFOéns rammer og regler.

Vi lægger stor vægt på at børnene får opbygget gode relationer – oplever nærvær, tryghed og trivsel gennem leg, bevægelse og varierende aktiviteter som taler ind i SFO´ernes kompetence mål og perioden indeholder forskellige temaer og aktiviteter der skal sikre en tryg, udviklende og lærerig start på SFO og skoleliv.

Morgenåbning

Morgenåbning er for de børn, hvis forældre går på arbejde inden skoletid, og som går i 0. - 3. klasse, der har brug for pasning. Børnene kan her spise morgenmad i SFO mellem kl. 6.30 - 7.30. Vi samarbejde med sundhedsplejersken og kommunens Sundhedshus og har i den sammenhæng aftalt, at der om morgenen serveres  grovboller, og havregrød.

Der er morgenåbning fra kl. 6.30 - 8.00  alle dage. (Fra 2. maj og indtil sommerferien åbner stuerne for førskolebørnene kl. 8:00)

SFO'ens åbningstider

Fra 1. maj - sommerferien:

SFO1 har åbent for jeres børn:

Mandag - torsdag 6.30 - 17.00

Fredag kl. 6.30 - 16.00

Skoledage efter sommerferien:

Mandag til torsdag kl. 6.30 - 8.00 samt 13.00 - 17.00

Fredag kl. 6.30 - 8.00 samt 13.00 - 16.00.

Skolefridage og skoleferier:

Mandag til torsdag kl. 6.30 - 17.00

Fredag kl. 6.30 - 16.00.

SFO er åben på alle årets hverdage, undtagen følgende dage, hvor Rødovre Kommune har besluttet at holde lukket:

• Mandag - onsdag før påske
  • 1. maj
  • Fredag efter Kristi Himmelfartsdag
  • 5. juni
  • 24.  - 31. december.

Hvis der disse dage er nogle børn, der absolut ikke kan findes pasningsmulighed til, tilbyder Rødovre Kommune nødpasning. Det foregår på en af Kommunens skoler.