Grøn Skole

Tinderhøj Skoles fundament er at være en folkeskole, som de fleste kender. Skolens motto er Lær, Leg, Lev. Det betyder, at her skal eleverne lære, de skal være legende børn og de skal dannes til livet. Derfor var det et naturligt skridt at tage, da skolen i 2017 blev Rødovre Kommunes Grønne Profilskole.

Som Grøn Skole er Tinderhøj Skole mere end bare en folkeskole, da vi arbejder systematisk med natur og bæredygtighed. Grøn Skole er en holistisk integration i både læringen og legen på skolen. Det integreres i valg om fagenes indhold, skolens didaktiske tilgang, vores fysiske rammer og organiseringen af skolehverdagen.

For at understøtte leg og læring i samspil med naturen, har Tinderhøj Skole uddannet tre udeskoletovholdere. Alle klasser skal arbejde med udeskoleforløb, og kan hente hjælp og vejledning fra udeskoletovholderne. I korte træk er definitionen på udeskole undervisningsforløb, at der er forarbejde hjemme i klassen, et forløb ude, og efterbehandling tilbage på skolen. Når der undervises med udeskole, så betyder det, at undervisningen ikke finder sted i klasselokalet. Det kan altså både foregå på eksempelvis Vestvolden eller på Nationalmuseet.

Tinderhøj Skole indførte i skoleåret 19/20 temadage hver torsdag. En temadag betyder, at en klasse har én lærer i ét fag på dagen. Fagene skifter på torsdagene. Temadagen er med til at skabe en varieret uge for vores børn og unge, ligesom den er med til at understøtte udeskoleforløb, da der er tid til at komme af sted på dagen. Samtidig giver tematorsdagene ro til at fordybe sig i et fagligt emne og rum til mere varierede arbejdsformer.

På Tinderhøj Skole arbejder vi fortsat med at udvikle vores grønne profil. Til at hjælpe os med at fastholde et fælles fokus på udviklingen, har vi med hjælp fra vores grønne koordinator udarbejdet en progressionsplan, den kan du se herunder. Progressionplanen indeholder de overemner, som årgangene skal arbejde med dette skoleår. Den er også udgangspunkt for den grønne årsplan, som alle klasser laver. Den grønne årsplan indeholder overskrifter på de emner og forløb, som de forskellige fag har planlagt i forhold til progressionsplanen og uddyber, hvordan lærerne planlægger forløb med en grøn overskrift. Planen giver et overskueligt overblik over hvorledes grøn skole, verdensmål, udeskole og teknologi/innovation integreres i den daglige undervisning på Tinderhøj Skole.

I kan også følge arbejdet med skolens grønne profil på instagram: green_tinderhoej, hvor vi løbende viser eksempler på hverdagens undervisning.

progression år7.pdf

Shape Created with Sketch.

4-3-2 plan for udskoling 2324.pdf

Shape Created with Sketch.